De verbindende kracht van content marketing

Posted by André Bisschop on 2-okt-2019 9:03:13

 

Wie heeft er, op Coolblue na, wel eens bij stilgestaan dat content de interne organisatie tot eenheid kan smeden?

shridhar-gupta-dZxQn4VEv2M-unsplash

Als communicatiemensen of marketeers al weten wat content marketing inhoudt, dan hebben ze het altijd over directe marktbewerking. En over contact met de klant en over exposure, maar NOOIT, werkelijk NOOIT over interne communicatie. 

Termen als internal branding of alignement steken met enige regelmaat de kop op. Het zijn vaak korte trajecten om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Super inspirerend, maar de vraag is wat dit soort initiatieven op de lange termijn doet. Maakt verder ook niet uit. Momenteel hebben klantgericht denken en contact met de doelgroep de aandacht van de meeste organisaties. Alles voor de groei.

Groei is de heilige graal.

En wat is er nodig om dat voor elkaar te krijgen?

Je ziet dat veel ondernemingen nog harder gaan roepen dat hun product geweldig is. Dat zal ten dele helpen, maar het kan geen kwaad om eerst eens goed naar binnen te kijken. Hoe zitten je eigen medewerkers erbij? Snappen die überhaupt waar het merk voor staat? De houding van de medewerkers is een geweldig belangrijk onderdeel in je verkoopproces. Medewerkers verdienen jouw volle aandacht. En content speelt daarbij een verbindende factor. 

Het interne deel van content marketing wordt desondanks over het algemeen vergeten. De oude corporate communicatie-wetten gelden nog steeds. 80% (nou ja, het mag ook 75% zijn) van je imago in de buitenwereld wordt bepaald door het gedrag van je medewerkers.

Want wie wil er winkelen bij een warenhuis waar je de ervaring hebt dat het personeel je eerder als storend element ziet dan als klant die het kan helpen? Oubollige inrichting helpt ook niet, maar daar komen mensen nog wel overheen. Structureel chagrijnige verkopers daarentegen zijn écht een reden om niet meer naar binnen te gaan. Daar moet je iets aan doen!

Contentologie

Content marketing met nadruk op intern noemen wij bij Knak contentologie: de kunst en wetenschap van content. Begrijpen hoe content werkt, waar content werkt, welke content werkt en waarom welke content werkt. Onderzoek, kennis, inzicht en creatie vormen de basis van ons denken. Contentologie betekent dus niet dat de zoveelste topmanager via een intern memo laat weten hoe zijn ideaalwereld eruit ziet. Geen top down-communicatie, maar in gesprek gaan met de eigen mensen/medewerkers. En niet over het mooie weer, of over de slechte koffie uit de automaat, maar op basis van de uitgangspunten van het bedrijf over het DNA dat daarbij hoort. Ze meenemen in de strategie van het bedrijf, ze mee laten denken... 

Een paar jaar geleden begon het ene bedrijf na het andere te blaaskaken over duurzaamheid. Fijne purpose. Ligt lekker in de mond, is in de mode én je kan je er geen buil aan vallen. Denk je.... Tot blijkt dat bedrijven intern helemaal niet waarmaken wat ze aan sociaal-maatschappelijk wenselijks naar buiten toe roeptoeteren. Met als gevolg: de reputationele schandpaal! Lekker verhaal…

Binnen is buiten

Binnen waarmaken wat je buiten belooft, is een ogenschijnlijk semi-ouderwets adagium. Binnen ligt de nadruk op direct-verkoop-bevorderende acties. Die medewerkers zijn sowieso ontevreden, wordt gedacht. Die worden wel weer trots of blij als de verkopen aantrekken. Niet dus. 

Je zult aandacht moeten geven aan mensen, je eigen medewerkers. Betrek ze bij je activiteiten om contact te leggen met klanten, om ze te overtuigen. Maak gebruik van de kennis en ervaring van je medewerkers. Hun verhalen zijn van grote toegevoegde waarde.

Content marketing is het langdurig aangaan van een relatie van een bedrijf met duidelijk gedefinieerde doelgroepen. En het wordt steeds duidelijker dat contentologie met die focus werkt.

Wist je dat maar 8% van de Nederlandse medewerkers zich écht betrokken voelt bij hun bedrijf? Acht %$#@!!! Hoe tragisch is dat?! Coolblue heeft het als een van de weinige bedrijven goed begrepen. Het werkgeluk van mensen staat centraal. Dat betekent dat medewerkers hun expertise mogen tonen. Dat doen ze via blogs, via video's en via de service die ze verlenen.

Medewerkers moeten passen bij het DNA van het merk en het bedrijf. Dat begint al bij de werving en selectie en daarna bij de interne communicatie. In moeilijke tijden is dat dus het eerste dat wordt geschrapt. Onbegrijpelijk, maar waar. Want hoe kan een bedrijf, en dan vooral in de dienstverlening maar ook in retail, nou waarmaken wat in bijvoorbeeld reclames wordt beloofd, als je je eigen medewerkers niet vertelt waar je als bedrijf of merk voor staat?

 

 
Neem contact op
 
 

Topics: contentologie, DNA