Fake news, een trending content strategie

Posted by André Bisschop on 26-sep-2019 10:42:00

Fake nieuws is een beproefd concept om mensen te beïnvloeden. Bij uitstek geschikt voor bedrijven en regeringsleiders. 

 
Fake news is ook geschikt voor bedrijven
 
Er zijn landen waar ze niet terugdeinzen voor een portie fake news. Er is een hele industrie ontstaan waar je verhalen en distributiekanalen kan kopen die het gezag ondermijnen. Bedrijven zijn ook niet vies van een beetje fake. Contentmakers gebruiken het geregeld om hun content strategie kracht bij te zetten. 
 
Fake news is hot en een relatief nieuw begrip. Het is een simpel procédé: je goochelt met feiten en buigt alles in het voordeel van jouw opdrachtgever of machthebber.
 
Wanneer je groepen mensen tegen elkaar wilt opzetten, schrijf je bijvoorbeeld een verhaal waarin je de gehate groep de schuld geeft van een (ernstig) voorval. Russische contentmakers kunnen er wat van. Die wisten zelf verdeeldheid te zaaien in het overzeese Amerika.
Natuurlijk weet de Amerikaanse lezer dat de Democratische gouverneur de konijnen in de kinderboerderij niet heeft gedood. Toch wordt zijn vertrouwen in de Democraten onbewust beïnvloed. Telkens wanneer hij weer zo'n ongelooflijk verhaal over Democraten leest, voelt hij een antipathie opkomen. Voor hij het weet bevindt hij zich in een innerlijk gevecht tussen ratio en emotie. De laatste wint vrijwel altijd. 
 
De lessen van fake news
  
Fake news tast vertrouwen aan en erodeert de basis van journalistiek. Wil je chaos scheppen en mensen beïnvloeden dan is het een beproefd recept.
 
Fake news laat je tegelijkertijd beseffen dat je als contentmaker een grote verantwoordelijkheid draagt. Eerlijke informatie is noodzakelijk voor het vertrouwen, dat tot toch al tot een dieptepunt is gedaald. Feitenvrij communiceren is verleidelijk, maar op lange termijn fnuikend. Eens komt het moment dat fact checkers je ontmaskeren.

Voor wie desondanks graag manipuleert en de geloofwaardigheid van zijn organisatie op het spel wil zetten, heb ik een aantal ingrediënten beschreven die je goed kunt gebruiken voor een smeuïge fake news strategie. 

 

1. Doe je voor als slachtoffer 

Veins dat iedereen tegen je is. Wek medelijden op. Zeg dat je niet anders kunt. Dit had je niet zien aankomen. Zeg dat mensen je willen zien bloeden, dat ze je pijn willen doen, kapot willen maken, terwijl jij de beste, de grootste, de succesvolste en de betrouwbaarste bent. Dat horen mensen graag. Van feiten wordt vrijwel niemand warm. Van een goed (fake) verhaal wel.

 

2. Ontken alles en beschuldig andere media van 'fake' 

Ontken alles. Maar dan ook alles. En verwijs telkens naar je eigen berichtgeving. Alleen jouw waarheid is de volle waarheid. De rest is bullshit. Als je het maar lang genoeg volhoudt, gaan mensen het vanzelf geloven. Die mensen zijn je fans. En als je een beetje handig bent, bespeel je de journalistieke elite. Dat zijn starfuckers. Die vinden het mooi om met succesvolle mensen en bedrijven te heulen. Ze vinden het super fijn als je in hun programma wilt opdraven. Dus kun je voorwaarden vooraf bepalen en ongecensureerd jouw verhaal doen. En als er dan toch nog een kritische vraag komt: ontken!  

 

3. Versimpel elk feit, tot het onzin is 

Het brein van de meeste mensen houdt van niet 'ingewikkeld'. Maak het de hersenen daarom makkelijk om kwesties te begrijpen. Sla nuanceringen en argumentaties over. Resultaat Z is het gevolg van actie A. Boem. Zowel het resultaat als de actie hoeft niet op waarheid te berusten. Lieg er gewoon op los. Als je er maar voor zorgt dat de mensen die jouw bewering kunnen verifiëren of weerleggen in het complot zitten.

 

4. Maak mensen aan het huilen

Tranen leveren zoveel moois op. De maand december is er het meest geschikt voor. Als iedereen toch al depressief is, laat je je van je gevoeligste kant zien en bespeel je het schuldgevoel van mensen. Jij bent de grote verbinder. Jij trekt je het lot van eenzame mensen aan. Jij zou je vader noooooooooit alleen met kerst laten zitten. Een filtertje op de camera. Een plot van een doktersroman en half Nederland slikt en traant bij het zien van je commercial. Je bent faker dan fake, maar dat beseffen je klanten pas in januari en dan zijn ze al honderden euro's lichter.

 

5. Speel in op een trend of begin een eigen keurmerk

Dit is een prima keuze als je aan je imago wilt werken. Duurzaam, groen, milieu, maatschappelijk verantwoord en innovatief zijn termen die het goed doen. Pak een predikaat en plak het op. Noem je jaarverslag een duurzaamheidsverslag en je bent duurzaam. Noem je groen en je bent groen. Noem jezelf 365 dagen per jaar innovatief en je bent innovatief, ook al gebeurt er niks nieuws in je bedrijf. Inhoud boeit niet. Het gaat om de schil. Echte lefgozers gaan nog een stap verder. Die bedenken zelf een keurmerk dat ze op hun waar plakken. Dan is baggervette chocopasta ineens een heel gezonde keuze en een pakje gevriesdroogde nasimix vitaminerijker dan verse groente. Als je de macht hebt, wat kan jou die consument dan schelen? Fake hem en greenwash jezelf! Dan had ie maar slimmer moeten wezen. Niet dan? Ja toch!

 

6. Maak je leugen overal zichtbaar

Hoe meer mensen je leugens geloven hoe beter het is. Zorg dus voor een goede distributie. Denk eens aan native advertising. Je publiceert je fake-verhaal op een blog (bijvoorbeeld op je eigen website) en maakt een kleine advertentie die je via een broker op nu.nl zet of op cnn.com, telegraaf.nl of FD.nl. Zo integreer je jouw nep-nieuws met journalistiek en zaai je verwarring. Trouwens, je kan je kletspraat soms ook gewoon op redactionele pagina's van een dagblad of nieuwssite publiceren. Het kost ietsje meer, maar het is net echt. Hetzelfde geldt voor aanbevelingen. Die kan je kopen. Voor 50 euro geeft iemand je zonder gêne 5 sterren. Geen haan die d'r naar kraait.

 

7. Koop een medium

Ben je rijk, koop dan een medium: een krant, een radiozender, een tv-zender of een digitaal platform dat goed bekend staat en een miljoenenbereik heeft. Zo'n eigen medium geeft je de ruimte om je eigen werkelijkheid te bouwen. Met een beetje slimme strategie manipuleer je alles en iedereen. Stel je bent eigenaar van een webshop in boeken en muziek, denk er dan eens over na om een landelijk dagblad te kopen. Dezelfde dag nog ligt de hele culturele industrie aan je voeten. Al die boekenuitgevers en filmproducenten hebben je nodig. Ten eerste als distributiekanaal en ten tweede als recensent en publieksinformant. Zoveel afhankelijkheid maakt jou sterk en nog rijker dan je al was. 

 

8. Vind de mazen in de wet.

Juristen zijn duur, maar er zijn gevallen waarin ze meer opleveren dan ze kosten. Wanneer je ass is gecovered, kan je de grootste corporate bullshit verkondigen die je maar wilt. Zeker in crisissituaties. Als iemand sputtert, dreig je met een advocaat. Die weten wel raad met querulanten.

 

9. Speel mooi weer en lach je tanden bloot 

Mislukt er wel eens iets in jouw organisatie? Natuurlijk niet!!!! Alles gaat goed, alles gaat conform planning en je ligt altijd op koers. Succes moet je een handje helpen. Die pilot was echt een schot in de roos. Hadden we veel eerder moeten doen. Over een jaar gaan we de hele werkwijze implementeren. Een geweldige pluim voor iedereen die eraan mee heeft gewerkt en de pilot tot een succes heeft gemaakt.

Lach, lach, lach! Verkondig alleen maar positiviteit. Het gerucht dat 1200 mensen je organisatie moeten verlaten vanwege digitalisering is pure onzin. Slaat he-le-maal nergens op. Poets voor het interview met het NOS Journaal of de regionale omroep je tanden met whitener en lach je oogverblindende lach. De waarheid komt later wel een keer, wanneer je al die medewerkers voorspiegelt dat flexibiliteit en mobiliteit zegens van de moderne samenleving zijn en je met een stem vol droefheid zegt dat je het ook liever anders had gezien, maar dat je niet anders kunt, dat je slachtoffer bent van de omstandigheden en zo. 

 

10. Doe een onderzoekje

Onderzoek doet het altijd goed in de berichtgeving. Onderzoek klinkt gewichtig en wetenschappelijk. Online koop je al een onderzoekje voor duizend piek. Als er 200 mensen in dat onderzoekje zeggen dat jouw product het beste is, wie zijn die andere 17 miljoen mensen dan om het tegen te spreken? Natuurlijk zijn de uitkomsten van 200 enqûete-invullers niet representatief. Maar who cares? We hebben het over fake. Die geloofwaardigheid komt later wel een keer. 

 

Lees ookEen eerlijk verhaal is nog steeds de beste marketingtruc
 
 
 

Topics: content strategie, fake nieuws