Het resultaat van een sterk merkverhaal

Posted by André Bisschop on 26-sep-2019 8:58:01

 

Een sterk merkverhaal geeft richting aan een organisatie. En dat is dan nog het minst sexy resultaat. 

fabian-blank-pElSkGRA2NU-unsplash

 

Weet je al wat een merkverhaal is? Mooi, dan plopt meteen de volgende vraag op: wat heb je er in hemelsnaam aan? 

Uit de gesprekken met klanten en merkspecialisten heb ik 7 returns of investment gedestilleerd. Hier komen ze: 

 

1.  Een merkverhaal vergroot betrokkenheid 

Een merkverhaal heeft verschillende doelgroepen: medewerkers enerzijds, klanten anderzijds. De medewerkers vormen de belangrijkste doelgroep. Wanneer je hen zover krijgt dat ze het merkverhaal doorleven en de missie omarmen, stijgt de betrokkenheid met sprongen. Een inspirerend merkverhaal kan ze zelfs zover krijgen dat ze alles willen doen om  het succes van de organisatie te vergroten. Betrokken medewerkers zijn op alle fronten productiever en klantgerichter. Niet voor niets richten steeds meer bedrijven zich op het welzijn van hun medewerkers. Door personeel op de eerste plaats te zetten, zien deze bedrijven de aandacht en loyaliteit van klanten groeien.

 

2. Een merkverhaal leidt tot een duidelijke positionering

Mensen houden van duidelijkheid. Als ze niet meteen begrijpen wat een organisatie te bieden heeft, zoeken ze verder. Een sterk merkverhaal positioneert het merk. Bedrijven die duidelijk kunnen vertellen waar ze voor staan, bereiken een groter publiek. Daar zit een psychologisch aspect achter. Mensen hebben behoefte om zich te identificeren met bedrijven waarmee ze zaken doen. Ze willen er hun eigen overtuigingen en waarden in herkennen. Door in het merkverhaal te vertellen waar jouw onderneming voor staat en hoe je problemen oplost, trek je de aandacht. Intern en extern. Daar is iedereen het over eens.

 

3. Een merkverhaal verhoogt de omzet 

'Meer klanten' leiden negen van de tien keer tot meer omzet. Ik hoor sommige merkspecialisten beweren dat de omzet van hun organisatie is verviervoudigd na de implementatie van het merkverhaal. Zo'n claim is lastig te verifiëren. Gaat het om bedrijven die al een respectabele omzet draaiden of om start-ups die nauwelijks geld verdienen? In 't algemeen mag je vaststellen dat bedrijven met een inspirerend merkverhaal meer geld verdienen dan bedrijven die een vage boodschap uitdragen.

PS. Een bedrijf dat blaakt van het zelfvertrouwen en zich op eigenzinnige wijze onderscheidt van de concurrentie, blijkt ook vaker een hoger prijsniveau te hanteren.   

 

4.  Een merkverhaal zwengelt het zelfbewustzijn aan 

Een anekdote: de marketingmanager van een groot telecom-bedrijf liet dagelijks blogs produceren. De man doorzag de kracht van content. Hij had een goed ogend content-platform laten bouwen en verwachtte honderden leads binnen te harken. Maar wat had moeten vliegen, bleef dood op de grond liggen, als een overreden konijn op de weg. 

irena-carpaccio-vp7P2QHqrsE-unsplash

Interviews met klanten, leidinggevenden en leveranciers verschaften hem het inzicht dat vrijwel niemand op de  content zat te wachten. De verhalen gingen voornamelijk  over het merk en zijn producten. Verder was de content van generlei waarde. Het bedrijf ging voorbij aan zijn eigen onderscheidende vermogen: mensen verbinden. 

Door de marketingmanager erop te attenderen dat zijn bedrijf beter de rol van 'gids' kon spelen, dan de held te zijn, veranderde de mindset.

Er kwam een nieuw merkverhaal dat het zelfbewustzijn van de organisatie aanzwengelde. Medewerkers begonnen hun rol beter te begrijpen en de organisatie besefte wat haar werkelijke bedoeling is en waar ze werkelijk voor staat.

Hoewel het altijd beter kan, draagt de content die nu wordt geproduceerd zelfbewustzijn uit en komt ze al veel beter tegemoet aan de verwachtingen van de doelgroepen. 

 

5. Een merkverhaal zet 'klantgericht denken' op de kaart  

Hoeveel organisaties geven invulling aan de term 'client centricity'? Vrijwel elk organisatie heeft de mond ervan vol, maar slechts een enkeling blijkt in staat om er invulling aan te geven. Door klantgericht denken te verankeren in het merkverhaal, krijgt het begrip de aandacht die het verdient. Per slot van rekening zijn klanten voor vrijwel alle ondernemingen de reden van hun bestaan. Klantgerichtheid wordt dan maar beter een werkwoord. Zie ook Jay Baers memorabele blog Is Youtility the future of marketing?

 

6. Een merkverhaal zorgt voor focus op marcom-gebied

Veel verschillende boodschappen verwarren. Ieder bedrijf heeft ermee te maken. Verhalen gaan alle kanten uit. Het merkverhaal tackelt dit probleem en brengt focus aan. In het merkverhaal worden de boodschappen verwoord die de organisatie wil uitdragen. Door deze boodschappen via content, pr en reclame te laden, ontstaat consistentie in de uitingen. Mensen verbinden zich makkelijker aan een merk dat duidelijk laat zien waar het voor staat. Kijk maar naar Nike, kijk maar naar  Interpolis (Glashelder). Al tientallen jaren komen deze merken als sterkste uit klantonderzoek naar voren.  

 

Wat een merkverhaal een bedrijf in harde euro's oplevert, is natuurlijk niet te becijferen. Maar dat een onderscheidend merkverhaal jouw organisatie intern en extern een positieve boost geeft, is wel zeker. En zo zijn we beland bij impact nummer 7:

Een merkverhaal geeft veel voldoening!

 

KNAK daagt je uit om samen aan jouw merkverhaal te werken. We hebben een speciale methode ontwikkeld om jouw ware verhaal boven water te halen. Ontdek waar je écht voor staat, en wat jouw onderneming onderscheidt van de rest.

Neem contact op

 

 

 

KNAK construeerde o.a. merkverhalen voor: PGGM, PGGM&CO, Breda University, VanSantenNetwerk, Mindwize, Essenburgh, Lyvore, Valori, Woonfonds, Vapro, ir. Olav, De Bakkers van Oost, KNBSB, Dichterbij, Kabel Paper, Yenlo, Koninklijke Jongbloed, MD-Act, Amsterdam Connected, Exact, GabLab en Relatics.   

Topics: merkverhaal, Onderscheidend vermogen