Helping brands talk the talk and walk the walk

Is jouw merk de held of een gids?

Posted by André Bisschop on 4-jun-2018 10:12:12

In alle heroïsche verhalen, komt de held in de problemen. En wie verschijnt er dan in beeld? Niemand kan het alleen!

maxresdefault-4

Zodra we aan ons leven beginnen, denken we dat we alles kunnen, dat we onoverwinnelijk zijn. We vertrouwen er bij wijze van spreken op dat we kunnen vliegen.

Kinderen zijn zo heerlijk naïef... Tot ze een paar keer vallen en door schade en schande wijs worden.

Het is niet iedereen gegeven om tot een held uit te groeien. Held zijn is namelijk niet zo makkelijk. Niet in het echte leven, niet in sprookjes- en stripboeken en ook niet in het filmleven. Helden komen altijd in penibele situaties terecht. Ze moeten problemen tackelen die groter zijn dan zijzelf.

Net als je als toeschouwer denkt 'dit gaat never nooit lukken', is er redding nabij. 

... Er is altijd wel een vrouw die James Bond uit de penarie helpt.

... Sam redde Frodo in The Lord of the Rings.

... Buzz Lightyear kon in Toy Story leunen op cowboy Woody.

... Sneeuwpop Olaf schoot te hulp toen de zussen Elsa en Anna in hun eigen Frozen-drama ten onder dreigden te gaan. 

 

Verhalenmakers weten dat een held niet zonder gids kan.

Wanneer de held perfect was, zou geen mens hem leuk vinden. Een held wordt aantrekkelijk vanwege zijn imperfectie, zijn menselijkheid, zijn misrekeningen. Zo kunnen we onszelf met een held identificeren.

Bedrijven denken daar anders over. 

Bedrijven denken dat perfectie vereist is om geliefd te zijn. Daardoor hebben ze nogal eens de neiging om de hoofdrol te claimen in hun eigen verhaal. Het lijkt soms net of in de corporate wereld geen problemen bestaan. Er hoeft kennelijk niets te worden opgelost. Alles is precies zoals het zou moeten zijn. Pilots lukken, problemen mogen niet worden benoemd en emotie wordt gemeden, want emotie tonen is niet professioneel. 

Door alleen successen te delen, denken bedrijven het goede voorbeeld te geven. 

Maar is het slim om de hoofdrol in je eigen verhaal te spelen?

Komt het je geloofwaardigheid ten goede? 

Nee natuurlijk niet. Het is niet voor niets dat het vertrouwen in grote organisaties tot het nulpunt is gedaald.

Als bedrijf ben jij de gids. Jouw klant is de held en verdient het om op die manier te worden behandeld. Jij wijst hem slechts de weg en biedt een oplossing voor zijn problemen. Dat is wel iets anders dan de hoofdrol opeisen.

Het is niet makkelijk om die stap terug te doen, maar wel nodig. De verhoudingen zijn veranderd. 

Het vergt moed om je eigen corporate story eens tegen het licht te houden en te bepalen waar je staat.

Wie ben jij?

Waar sta je voor?

Welk probleem los je op?

Hoe wil jij het verschil maken?

Ben je bereid een ander te helpen, zodat die tot held kan uitgroeien? 

Durf je jouw doelgroep te laten schitteren in jouw verhaal? 

Lees maar eens wat dat je oplevert.

 

Heb je moeite om je merkverhaal te (her)schrijven? Geef je dan op voor de Bright Story workshop. Na twee dagen hard werken heb jij een verhaal dat het fundament legt voor jouw moderne marketing en communicatie.  

 Check de Bright Story Workshop

 

 

 

El Contento maakte merkverhalen onder andere voor: PGGM, PGGM&CO, VanSantenNetwerk, Mindwize, Essenburgh, Lyvore, Valori, Relatics, Woonfonds, Vapro, ir. Olav, De Bakkers van Oost, KNBSB, Dichterbij, Kabel Paper, Yenlo, MD-Act, Amsterdam Connected en Careers@Exact 

Topics: merkverhaal, bright story, helder verhaal