Helping brands talk the talk and walk the walk

Wat is een merkverhaal?

Posted by André Bisschop on 28-mei-2018 22:38:44

Elk merk heeft een verhaal. Een corporate story verenigt alles waar een organisatie voor staat en waarmee ze het verschil maakt. 


 Fragment uit het merkverhaal van Volvo: Made by Sweden. Ontwikkeld door Forsman&Bodefors

 

Tot voor kort dacht ik dat Nederland wel wist wat een 'merkverhaal' is. Maar uit gesprekken met klanten en prospects is gebleken dat dit niet het geval is.

Toen een klant laatst uitriep 'wat moet ik hiermee?', begrepen Esmée en ikzelf dat het tijd was voor een reeks blogs met 'het merkverhaal' als uitgangspunt. Ter lering ende vermaak ;-)

Laten we bij het begin beginnen. 

Een merkverhaal is de basis van moderne marketing.

Het merkverhaal is de basis van een merk. Alles waar een merk voor staat, komt in het merkverhaal samen. Het is in feite de reflectie van het DNA, zeg maar de cultuur van een organisatie. 

- Wat zijn je waarden? 

- Wat is je drive?

- Waarin onderscheid je je?

- Welke waarde voeg je toe? 

- Wat wil je bereiken? 

- Op welke manier wil je dat bereiken?

Misschien is 'merkervaring' nog wel een passender woord dan een merkverhaal, of merkfundament.

Bij El Contento hebben we merkverhalen omgedoopt in bright stories; heldere verhalen waar mensen zich in herkennen en zich mee willen verbinden. Wij zijn ervan overtuigd dat je met emotie het verschil maakt en hebben minder affiniteit met de beta-benadering van het merkverhaal.  

Als je in een Volvo stapt, hoeft niemand je iets te vertellen. Je weet het meteen. Veel functioneler en veiliger wordt het niet.

 

Made by Sweden.

Het merkverhaal van het Zweedse automerk kent een lange historie.

We started making cars in 1927 because we believed nobody else was making them strong enough or safe enough for Swedish roads. Along the way we’ve come up with dozens of innovations, some of which have changed the world. And it’s this commitment that drives us forward to the next great Volvo Cars idea.

Elk detail, elk communicatie-idee draagt bij aan die missie, ook al is het concern alweer een hele poos in handen van Chinese industriëlen. 

Merkverhaal Volvo 

Een merkverhaal is meer dan een verzameling woorden. Het is, zoals gezegd, het fundament van je bestaan, je heritage, het uitgangspunt voor alles wat je doet en laat. Het brengt beeld en geluid bij elkaar, zodat mismatchen zijn uitgesloten. 

Vanuit het merkverhaal destilleer je de merkwaarden, de visie en de missie van je organisatie. En wanneer die allemaal op papier staan, is het tijd voor een modern communicatieplan dat jouw DNA ademt en de waarden uitdraagt waar je voor staat. 

Een merk is een optelsom van interacties. Elke indruk doet ertoebedachten we ooit als leidraad voor een collega marketingbureau. En zo is het. Een merkverhaal is de optelsom van feiten, gevoelens, interpretaties, reacties, gedragingen en conversaties. Elke activiteit die je onderneemt maakt deel uit van jouw merkverhaal. Elk element weerspiegelt de waarheid van jouw merk in de ogen van jouw publiek.  

Wie een merk wil bouwen en succes en loyaliteit wil oogsten, doet er goed aan om met de constructie van zijn corporate story te beginnen. Breng het tot leven en je zult merken dat mensen je merk omarmen en misschien zelfs een beetje van jouw merk gaan houden. Met alle revenuen die daarmee gepaard gaan.  

 

Topics: merkverhaal, DNA organisatie