Helping brands talk the talk and walk the walk

De revenuen van een corporate story

Posted by André Bisschop on 1-jun-2018 17:23:52

Benieuwd naar de opbrengst van een merkverhaal? Met deze 6 voordelen is flink wat geld gemoeid.

Een merk wordt sterk van een merkverhaal - El Contento

Nu duidelijk is wat een merkverhaal ispopt de volgende vraag op.

Wat heb je eraan? 

Het antwoord kan variëren van 'alles' tot 'niets'. Het is maar net wat je ermee doet, hoe onderscheidend je verhaal is en in welke mate de organisatie het doorleeft. 

Uit de gesprekken met klanten en merkspecialisten hebben we in elk geval 7 returns of investment gedestilleerd. 

 

1. Een corporate story leidt tot meer klanten

Mensen houden van duidelijkheid. Als ze niet meteen begrijpen wat een organisatie te bieden heeft, zoeken ze verder. Online heb je maar een paar seconden om je boodschap over te brengen. Bedrijven die duidelijk kunnen vertellen waar ze voor staan, bereiken een groter publiek. Daar zit een diepere psychologie achter. Mensen hebben de behoefte om zich te identificeren met bedrijven waarmee ze zaken doen. Ze willen er hun eigen overtuigingen en gedragingen in herkennen. Door te laten zien wat jouw waarden zijn en mensen te laten ervaren hoe jouw merk ze helpt en hun problemen oplost, krijg je meer klanten. Daar is eigenlijk iedereen het wel over eens.  

 

2. Een corporate story leidt tot meer omzet 

'Meer klanten' leidt negen van de tien keer tot meer omzet. Dat is logisch. Sommige merkspecialisten beweren dat de omzet van klanten zelfs is verviervoudigd na de implementatie van een corporate story. Zo'n claim is lastig te verifiëren. Gaat het om bedrijven die al een respectabele omzet draaiden, of om start-ups die nauwelijks geld verdienden? Algemeen kun je vaststellen dat bedrijven met een sterk doorleefd merkverhaal meer geld verdienen dan bedrijven die met troebele taal een vage boodschap uitdragen. Merken worden trouwens ook sterker van een verhaal en in een aantal gevallen zo sterk, dat ze hun prijsniveau kunnen opschroeven zonder dat klanten erover klagen. 

 

3. De betrokkenheid van medewerkers stijgt

Een merkverhaal werkt verschillende kanten op. Veel organisaties denken in eerste instantie dat het vooral bedoeld is voor externe doelgroepen, maar in de constructiefase beseffen ze al gauw dat de eigen medewerkers misschien wel de belangrijkste doelgroep vormen. Wanneer iedere werknemer de corporate story helder en overtuigend kan vertellen, heb je ineens een enorme salesforce. De meeste medewerkers zijn al gemotiveerd om hun werk te doen, maar hun motivatie stijgt als ze nog meer kunnen bijdragen aan het succes van de organisatie. En ... hoe groter de betrokkenheid, hoe groter de productiviteit! En dat is slechts een van de 19 redenen om medewerkers blij te maken

 

Denk als Apple, denk anders - El Contento

 

4.  Het zelfbewustzijn groeit (niet te verwarren met arrogantie)

Een anekdote: de marketingmanager liet dagelijks lappen content produceren. De man begreep het belang van branding en had iemand een visie en missie laten opstellen en er was zelfs een belofte geformuleerd. Voor de content had hij een internetbureau een goed ogend, gebrandmerkt platform laten bouwen. Maar wat had moeten vliegen bleef op de grond liggen, als een kleed op de vloer.

Interviews met klanten, leidinggevenden en leveranciers boden uiteindelijk het inzicht dat al die lappen content niet overeenkwamen met de beleving van de doelgroepen. De content bestond voornamelijk uit verhalen over het merk, in plaats van verhalen over de betekenis van het merk voor anderen. Het merk was zo bezig met zichzelf, dat het voorbij was gegaan aan zijn eigen onderscheidende vermogen ofwel zijn eigen kracht. 

Op basis van alle respons heeft Knak toen een corporate story geconstrueerd die het onderscheidende vermogen écht laat zien. Door het bedrijf de functie van 'gids' toe te delen, steeg het zelfbewustzijn van de organisatie met stip. Medewerkers begrepen hun rol en de organisatie besefte eindelijk wie ze is en wat haar bedoeling is. Zelfbewustzijn is een mooi ding (en arrogantie een stuk minder mooi).

 

5. Klantgericht denken wordt serieus genomen 

Hoeveel organisaties geven invulling aan het marketingbegrip 'client centricity'? Vrijwel elk bedrijf wil het en vindt het belangrijk, maar slechts weinige zijn in staat om het ook echt te doen. Doordat een heldere corporate story de behoefte en perceptie van (mogelijke) klanten als uitgangspunt neemt, raakt klantgericht denken automatisch verankerd in de bedrijfsvoering. Gastvrijheid en behulpzaamheid worden werkwoorden: Youtility is the future of marketing. 

 

6. Er ontstaat focus in je marketing

Veel verschillende boodschappen verwarren. Een corporate story tackelt dit probleem en brengt focus aan. Social media, de website, e-mail, video, DM, elk medium representeert het merk. Zorg er dus voor dat klanten en medewerkers zien dat je het merkverhaal leeft en consistent uitdraagt. Je producten en diensten moeten elkaar helpen en versterken en niet beconcurreren om de aandacht te krijgen die ze verdienen. 

 

Wat een merkverhaal je in harde euro's oplevert, is niet te becijferen. De impact van zachte waarden laat zich slecht in getallen vangen. Maar dat het jouw organisatie een positieve boost geeft, is wel zeker.

En dan die glimlach op je gezicht die maar niet wil verdwijnen ...

 

 

Wil je je eigen merkverhaal construeren? Schrijf je dan in voor de Bright Story workshop. Na twee dagen hard werken heb jij een helder verhaal dat het fundament legt voor jouw moderne marketing en communicatie.  

 

Check de Bright Story Workshop

 

 

 

 

El Contento maakte merkverhalen onder andere voor: PGGM, PGGM&CO, VanSantenNetwerk, Mindwize, Essenburgh, Lyvore, Valori, Woonfonds, Vapro, ir. Olav, De Bakkers van Oost, KNBSB, Dichterbij, Kabel Paper, Yenlo, MD-Act, Amsterdam Connected en Careers@Exact

Topics: merkverhaal, helder verhaal, ROI van content